top of page

Wat heb ik geleerd van ons fertiliteitstraject en wat ik jou, lieve wensmama, wil meegeven hieruit.

  • 15 jun
  • 3 minuten om te lezen

Ik geloof daarom echt in de kracht van het delen van je verhaal. Want je bent nooit alleen en samen maakt het soms nog wat makkelijker. In mijn vorige blog deelde ik onze 5 jarige reis naar de zwangerschap van onze dochter. Nu deel ik graag met jou wat ik heb meegenomen uit onze fertiliteitsreis.


Zelfportret

1.Volg je intuïtie en neem pauze waar nodig.

Aan elke vrouw die nu in een fertiliteitstraject zit: volg je gevoel. Het is juist nu de tijd om te gaan voelen wat jij echt wilt. Maak beslissingen op gevoel. Wat vind jij fijn en wat voelt goed voor jou. Wil je bijvoorbeeld even pauze tussen alles rondes door, neem dat dan! Het zijn geen verspilde maanden als je even pauze houdt. Alleen als je goed voor jezelf zorgt kan je ook goed dit traject door. Kies het beste voor jou!


2.Zet je leven niet onhold.

Wat ik zelf ervaren heb en ook heel veel bij andere vrouwen heb gezien die met een traject bezig waren, was dat ze hun leven onhold gingen zetten. Ik durfde niet meer naar een festival, want stel we zijn met het traject bezig of ik ben toch ineens zwanger. Ik ging twijfelen over vakanties die ik wilde boeken. En zo kan ik nog wel even door gaan. Over elke beslissing in mijn prive leven ging ik twijfelen, want stel dat... Achteraf gezien had ik wat liever willen zijn voor mijzelf en mijzelf dingen niet ontnemen omdat we met het traject bezig waren, maar als je er middenin zit is dat soms lastig te beseffen. Daarom deze reminder aan jou lieve vrouw.


3.Zelfliefde

zelfportret

Ik heb voor mijn traject veel problemen met mijn zelfbeeld gehad. Ik was nooit tevreden met mijzelf en ik was altijd voor mijn gevoel altijd anders dan anderen en dat vond ik verschrikkelijk. Ik heb door het traject en mede ook door mijn afspraken bij de psycholoog tijdens het traject opnieuw leren kijken naar mijzelf. Wat wil ik, wat heb ik nou echt nodig en wat vind ik nou echt belangrijk waren vragen die ik mijzelf steeds meer ging stellen. Beetje bij beetje werd ik steeds meer oke met mijzelf. En tuurlijk heb ik boosheid, frustratie en teleurstelling gekend op en over mijn lichaam. Ik denk dat dat volkomen normaal is, maar laat mij dit zeggen tegen jou lieve vrouw: 'Je bent oke zoals je bent' en 'Je mag omarmen wie je bent en je mag jezelf toestaan om er te zijn'.


4.Zoek je eigen community.

Ik heb mijn reis naar onze dochter online op instagram gedeeld en daar heb heel veel uit mogen halen. Ik heb anderen kunnen helpen met ons verhaal, maar vooral zelf ook lotgenoten kunnen vinden. Het heeft mij zoveel gebracht om verhalen te kunnen delen met andere vrouwen en daarin herkenning te kunnen krijgen die ik in mijn prive omgeving niet kon vinden. Daarmee wil ik niet zeggen dat je gelijk alles online moet gooien, maar vind vrouwen die je hierin steunen en waarbij je herkenning kan krijgen. Je hoeft deze reis namelijk niet alleen te doen! Er zijn er zoveel om jou heen die dit ook mee maken. Het traject blijft zwaar, maar draag het niet meer alleen!


5.Je hoeft niet altijd sterk te zijn.

Hoe sterkt we soms ook willen zijn. Hoeveel we soms ook willen dragen. Het is oke om dat even niet te zijn. De ruimte te geven aan de emoties die samen gaan met zo'n traject en ook accepteren dat ze er mogen zijn. Het soms even niet meer weten en dat maar accepteren. Boos zijn op alles en iedereen en dat oke te laten zijn. Juist dan mag je je ook gedragen voelen door anderen. Je mag steunen op anderen en hulp vragen als je het even niet meer weet, want juist dan worden de kleine dingen zo bijzonder. Dat lieve kaartje van je moeder in tijden van verdriet of dat koffie momentje in het zonnetje.


Ik hoop je een klein beetje mee te hebben kunnen nemen in de lessen die ik heb mogen leren. Ergens ben ik ook heel dankbaar voor alles wat ik heb mogelijk leren tijdens onze 5 jarige reis. Ik heb mooie lessen mogen leren die ik nu nog altijd met mij mee draag. Begrijp me niet verkeerd. Een fertiliteitstraject is een litteken die ik voor altijd met mij mee zal dragen, maar ik draag hem met trots. Ik hoop dat ik jou, lieve wensmama, een klein beetje heb kunnen helpen met het delen van mijn verhaal. Weet dat je mij altijd mag bericht. Wellicht heb je wel een vraag of wil je gewoon even je ei kwijt. Stuur mij gerust een berichtje op instagram.


Binnenkort zal ik 3 verhalen delen van vrouwen die hun fertiliteitsverhalen met mij deelde en hiervoor ook op de foto ging bij mij. Tot snel.


Veel Liefs Wiesje


bottom of page